De JooJoo, de Skoda onder de tablets!

Heel mooi, de iPad. Maar ik ben nooit een sucker for Apple geweest. Als zelfs Jeff jarvis zijn iPad al terugstuurt vanwege de beperkte meerwaarde van het veredelde fotolijstje. En toch, de wereld van tablets intrigeert. Het zou dé ideale consumer tool kunnen zijn om vooral nieuws en achtergronden tot ons te nemen én te delen.  We zien in het journalistieke werkveld nog weinig aantrekkelijk aanbod voor tablets. Websites van kranten zijn hooguit varianten van het papier, andere concepten, zoals het Wired Magazine voor de iPad, zijn vooralsnog weinig vernieuwend.

Staat de tablet-industrie in de rest van de wereld nog in de kinderschoenen, bij ons in Nederland zijn de voeten nog amper ontwikkeld. De Telegraaf uploadt een mooie animatie, maar gaat het daadwerkelijk van de grond komen? En kan de TMG hiermee in commercieel opzicht een deuk in een pakje boter slaan?

De JooJoo is een goedkope variant van de iPad, een ripoff. Een web based device, werkt niet met apps, zoals de iPhone en de iPad. Oorspronkelijk heette het apparaat de Crunchpad. Michael Arrington, oprichter van Techcrunch, was een van de initiatiefnemers. Partner in crime was Fusion Garage uit Signapore, die Arrington uiteindelijk uit het project hebben gezet. Niet heel erg boeiend, deze achtergrondinformatie. Maar zegt wel gelijk iets over de krukkige startup.  Dit curieuze heerschap Chandrasekar Rathakrishnan is nu CEO van Fusion Garage. Hij legt meermaals op YouTube uit wat zijn tablet nu precies (niet) kan.

Waarom heb ik er dan toch één besteld? Omdat ik wel denk dat de revolutie van nieuwsmedia in deze tablets schuilt. En omdat ik graag dwars wil zijn en dus geen iPad aanschaf (dat doen anderen al en kunnen daar veel beter over vertellen). Omdat ik een expert zal worden van de JooJoo. Omdat ik wel wil weten of het werkt, ‘s ochtends aan de ontbijttafel met de espresso verhalen lezen, video kijken en audio beluisteren met een tablet. Nu doe ik dat namelijk niet met mijn laptop (en met mijn smartphone check ik alleen de headlines, en ik twitter ermee als ik onderuitgezakt op de bank lig te schelden op praatprogramma’s). En zo kunnen de grote krantenuitgeverijen eens zien waar de consument behoefte aan gaat krijgen.

Ik heb gisteren, 1 juni 2010, een JooJoo besteld. Ik ga nu dus niet in op wat het apparaat wel en niet kan. Men raadpleegt daarvoor de JooJoo website. Of het (nog erg lege) JooJoo gebruikersforum. Compleet met freak die filmt hoe hij zijn JooJoo uitpakt. Hey, een Aziatische stekker! Ik moet vast naar de Blokker zo’n omvormer halen.

Maar weet je wat ik nou het leukste vind? Dat het apparaat op Linux draait. Benieuwd of de T-Mobile Prepaid Internetstick werkt als ik geen wifi-signaal bij de hand heb. Binnenkort komt er wel een JooJoo met 3G, maar die mag een ander kopen. Of een WePad.|



Dit bericht werd geplaatst in JooJoo Algemeen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

